Grupa Polsat Plus podsumowuje III kwartał 2024 roku
W III kwartale 2024 roku Grupa Polsat Plus wypracowała dobre wyniki finansowe, rozwijała sprawdzone technologie oraz wprowadzała nowości.
Najważniejsze wydarzenia:
- Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w III kw. o 3,6% r/r do ok. 3,6 mld zł, skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 14,4% do 886 mln zł, a zysk netto – o ponad 144% do 250 mln zł. W porównaniu do zeszłego roku Grupa posiada o 165 tys. więcej usług telefonii komórkowej oraz o ok. 80 tys. więcej usług dostępu do internetu. Baza klientów usług multiplay wzrosła r/r o ok. 50 tys. Podobnie ARPU klientów kontraktowych – klientów B2C wzrosło o 5% r/r, a B2B – o 4% r/r.
- W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 25 milionów mieszkańców Polski. Zasięg 5G Ultra dociera do ponad 16 milionów mieszkańców kraju. Przeprowadzone z sukcesem komercyjne testy 5G na paśmie C pozwoliły na osiągnięcie maksymalnej prędkości technologicznej ponad 2 Gb/s.
- Dzięki nowym umowom hurtowego dostępu zasięg usługi Internetu stacjonarnego Plusa i Netii wzrósł o blisko 50% – do ponad 10 mln domów i mieszkań, czyli blisko 23 mln mieszkańców Polski.
- Plus wprowadził nowy wariant prędkości do oferty światłowodowej – do 2 Gb/s. Użytkownicy mogą łączyć usługę z telewizją Polsat Box oraz pakietem All In Streaming w atrakcyjnych cenach.
- Grupa Polsat-Interia jest niekwestionowanym liderem w kategorii mobile wśród wydawców internetowych w br. W październiku – po raz siódmy w tym roku – z zasięgiem 19,74 mln RU, wyprzedziła Grupę RAS Polska, Onet.pl (19,64 mln RU) oraz Grupę Wirtualna Polska (17,95 mln RU). Ponadto wygenerowała w kategorii mobile najwyższy średniomiesięczny zasięg za okres styczeń – październik (19,07 mln RU).
- Telewizja Eleven Sports nabyła prawa do transmitowania w Polsce: meczów francuskiej Ligue 1 McDonald’s w latach 2024 – 2029, wszystkich wyścigów Formula 1 Grand Prix w latach 2025 – 2028 (wyłączne prawa) oraz piłkarskich rozgrywek Bundesligi i 2. Bundesligi od sezonu 2025/26 do końca 2028/29 (wyłączne prawa) i niewyłączną licencję na rundę wiosenną 2024/25.
- Od początku br. OZE Grupy Polsat Plus wyprodukowały 722 GWh zielonej energii (198 GWh z wiatru, 77 GWh ze słońca, 447 GWh z biomasy) – o 49% więcej r/r.
- W Koninie został uruchomiony elektrolizer 2,5 MW i rozpoczęła się testowa produkcja zielonego wodoru.
- W Gdańsku i Gdyni zostały uruchomione kolejne po Warszawie i Rybniku ogólnodostępne stacje tankowania wodoru NESO, dostępne dla autobusów, samochodów osobowych i dostawczych.
- Grupa Polsat Plus wygrała kolejne przetargi na dostawę NesoBusów – 5 do Konina i 8 do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Grupa Polsat Plus otrzymała z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) grant w wysokości ok. 64 mln zł na m.in. budowę 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T.
„W III kw. rozwijaliśmy się w każdym segmencie działalności. W zasięgu 5G Plusa jest 25 mln osób, 5G Ultra – 16 mln, a nasz internet stacjonarny jest dostępny dla blisko 23 mln osób. Dbamy o atrakcyjną ofertę programową, w tym ciekawą jesienną ramówkę oraz bogactwo najlepszego sportu. Do Eleven Sports wracają wyścigi Formula 1 oraz Bundesliga. Z odnawialnych źródeł energii produkujemy coraz więcej czystej, zielonej energii, a w Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru” – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus – wzrost przychodów i EBITDA
Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w III kw. o 3,6% r/r do ok. 3,6 mld zł, skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 14,4% do 886 mln zł, a zysk netto – o ponad 144% do 250 mln zł.
„To bardzo dobry kwartał pod względem finansowym – przychody oraz skorygowany zysk EBITDA Grupy wzrosły rok do roku odpowiednio o 3,6% i 14,4%. Wyniki Grupy coraz mocniej wspiera segment zielonej energii – tylko w III kwartale wygenerował 82 mln zł EBITDA. Bardzo dobre wyniki operacyjne, w tym rosnące ARPU od klientów kontraktowych B2C oraz B2B, przełożyły się na wzrost przychodów detalicznych o 3,6%. Dług netto do EBITDA mamy pod kontrolą na poziomie 3,4x” – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
Segment usług B2C i B2B – wzrost ARPU klientów kontraktowych
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Grupy. Średni przychód od klientów kontraktowych B2C wzrósł w III kw. br. o 5% r/r do 77,2 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) zmniejszył się r/r z poziomu 7,5% do 7,2%.
„W III kw. br. liczba klientów multiplay wzrosła r/r o blisko 50 tys. Łącznie z ofert multiplay korzysta 2,5 mln osób, czyli 43% wszystkich naszych klientów. W efekcie bardzo dobrej sprzedaży usług telefonii oraz internetowych średni przychód od klientów kontraktowych B2C wzrósł o 5% r/r. ARPU klientów biznesowych wzrosło o 4%, a klientów prepaid pozostaje na wysokim, stabilnym poziomie. Cały czas możemy się pochwalić niskim wskaźnikiem odejść klientów na poziomie 7,2%” – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.
Grupa Polsat Plus posiada ponad 68 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie zaawansowanych usług ICT, w tym rozwiązań chmurowych, data center i cyberbezpieczeństwa, średni przychód od tych klientów wzrósł w III kw. br. o 4% r/r do ponad 1,5 tys. zł miesięcznie.
Segment mediowy: telewizja i online – Grupa Polsat-Interia liderem w kategorii mobile
Grupa Telewizji Polsat utrzymuje wysokie i stabilne wyniki oglądalności oraz pozycję na rynku reklamy, zgodnie ze strategią. Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat wyniosła 21,7% w III kw. br. (6,7% kanału głównego Polsat i 15% kanałów tematycznych) oraz 21,8% w okresie 9 miesięcy (7% kanału głównego Polsat i 14,8% kanałów tematycznych). Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 3% do 297 mln zł w III kw. oraz o 5,2% do 965 mln zł w okresie 9 miesięcy, zapewniając TV Polsat udział w rynku reklamy TV na poziomie odpowiednio 27,6% i 28%. Jesienna ramówka cieszy się dużym zainteresowaniem, co będzie miało pozytywne odzwierciedlenie w wynikach IV kw.
Grupa Polsat Plus wzmacnia pozycję w segmencie online. Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało w III kw. co miesiąc średnio 19,4 mln użytkowników, którzy generowali 1,8 mld odsłon stron. Grupa Polsat-Interia pozostaje w bieżącym roku liderem w kategorii mobile – była nr 1 w 7 na 10 miesięcy, w tym w październiku. Ponadto w październiku zajęła 2 pozycję w klasyfikacji generalnej portali horyzontalnych, z bardzo niewielką stratą do miejsca nr 1.
Segment zielonej energii – dynamiczny wzrost produkcji energii
W III kw. br. Grupa Polsat Plus wyprodukowała 301 GWh zielonej energii (81 GWh z wiatru, 32 GWh ze słońca i 188 GWh z biomasy) – o 57% więcej r/r. Łącznie w okresie 9 miesięcy było to 722 GWh zielonej energii (198 GWh z wiatru, 77 GWh ze słońca, 447 GWh z biomasy) – o 49% więcej r/r.
„W III kw. wyprodukowaliśmy ponad 300 GWh zielonej energii – o 57% więcej niż w ubiegłym roku. Do tego dynamicznego wzrostu przyczyniło się uruchomienie kolejnych farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie o łącznej mocy 123 MW. Tylko w III kw. segment zielonej energii wygenerował 82 mln zł EBITDA i ponad 200 mln zł przez 9 miesięcy. Systematycznie uruchamiamy kolejne moce produkcyjne w OZE. Zgodnie z harmonogramem przebiega budowa największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW. W Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru i tym samym mamy już pełny łańcuch wartości gospodarki wodorowej” – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.
Po Warszawie i Rybniku stacje wodorowe NESO zostały uruchomione w Gdańsku i Gdyni, a wkrótce do użytku zostaną oddane także punkty we Wrocławiu i Lublinie. Kolejnych 5 powstanie przy drogach sieci TEN-T. Fabryka autobusów wodorowych w Świdniku wyprodukowała NesoBusy dla Rybnika (20 sztuk) i Gdańska (10 sztuk), a w trakcie realizacji są zamówienia dla Chełma (26 sztuk), Konina (5 sztuk) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (8 sztuk).