Polkomtel z zarzutami UOKiK
Naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i stosowanie niedozwolonych postanowień umownych – takie są zarzuty wobec spółki Polkomtel.
Oferty telefonii „na kartę” z założenia mają zapewniać swobodę korzystania z usługi i wybór kwot zasilenia. Jest to tzw. system przedpłacony (pre-paid) – konsumenci kupują określoną wartość doładowania i dysponują tymi środkami według potrzeb. Tymczasem, klienci Polkomtel są obciążani dodatkowymi opłatami, które wpływają na możliwość korzystania z usług oraz podwyższonymi cenami wprowadzonymi jednostronnie podczas trwających zobowiązań. Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i stosowania niedozwolonych postanowień umownych.
Polkomtel początkowo w ofertach telefonii „na kartę” pobierał opłatę za brak aktywności na koncie w wysokości 3 zł, a następnie zastąpił ją opłatą za utrzymanie numeru w sieci – w kwocie 5 zł. W celu uniknięcia pobrania tej opłaty konsument powinien wykonać aktywności zdefiniowane przez spółkę, np. wykonać tyle połączeń głosowych, wysłać tyle SMSów/MMSów, skorzystać z takiego wolumenu transmisji danych, żeby jego łączna aktywność wyniosła 5 zł.
Przykładowo, jeżeli konsument doładuje konto na kwotę 60 zł i po upływie 30 dni od tego wydatku odbiera jedynie połączenia przychodzące lub korzysta z wcześniej zakupionej usługi lub pakietu np. minut, lecz nie dokonuje innych wydatków wskazanych w cennikach taryf, to po 30 dniach Polkomtel pobiera z jego konta 5 zł. Opłata za utrzymanie numeru w sieci w perspektywie roku może wynieść zatem nawet 55 zł.
Co więcej, Polkomtel jednostronnie zmienił warunki trwających umów podwyższając opłatę za minutę połączenia oraz krajową wysyłkę SMS i MMS w większości taryf „na kartę”. Zmiany objęły również środki wcześniej zgromadzone na kontach klientów. Według UOKiK to kolejna praktyka, którą spółka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Prezes UOKiK zakwestionował również sposób informowania przez Polkomtel o opłacie za utrzymanie numeru na opakowaniach starterów w taryfach „Plus Elastyczna na Kartę”, „Prosto na Kartę” oraz „Giga Plus”. Konsumenci mogą nie wiedzieć, że taka opłata ich obowiązuje, ponieważ nie jest uwzględniona w warunkach przedstawionych na opakowaniu startera, które konsument widzi przed podjęciem decyzji o jego zakupie. Na zewnętrznej części starterów spółka nie podaje informacji o tej opłacie. Przed zakupem konsument otrzymuje jedynie informację, że podsumowanie warunków umowy znajduje się na wewnętrznej stronie startera. Zatem żeby poznać wysokość i częstotliwość pobierania opłaty za utrzymanie numeru, konsument musi najpierw starter kupić i go rozpakować.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, za każdą kwestionowaną praktykę oraz stosowanie niedozwolonych postanowień umownych spółce Polkomtel grozi kara do 10 proc. obrotu.
