Polsat będzie miał nowy wóz transmisyjny
Jeszcze w tym roku do floty produkcyjnej Polsatu dołączy nowy wóz transmisyjny, który będzie wykorzystywał technologie IP do produkcji i przesyłu sygnału. Jest przygotowywany przez Sony we współpracy z firmami 4Vision i Autokontener.
Będzie on także bardziej przyjazny środowisku naturalnemu.
Najnowsze światowe technologie dzięki współpracy Sony i Polsatu
Wóz transmisyjny, który powstanie na specjalne zamówienie Telewizji Polsat, będzie wykorzystywał najnowocześniejsze światowe technologie. Główne elementy systemu będą oparte na rozwiązaniach IT i światłowodowych. Dodatkowo będzie zużywał mniej energii niż obecne wozy transmisyjne, co będzie miało korzystny wpływ na środowisko naturalne.
„Telewizja Polsat rozpoczyna proces transformacji swojej obecnej floty wozów transmisyjnych, której celem jest rozwój systemów produkcyjnych w stronę technologii IP” – mówi Andrzej Szymański, Dyrektor Pionu Techniki Telewizji Polsat. „Będziemy produkować sygnał w jakości Ultra HD, który niesie 4-krotnie więcej informacji niż standardowy obraz HD, dzięki czemu widz będzie w stanie dostrzec znacznie więcej szczegółów. Dodatkowo, technika HDR – High Dynamic Range – zapewni jeszcze żywsze kolory i bardziej naturalny obraz. Dla naszych widzów będzie to oznaczało nową, jeszcze lepszą jakość oglądania naszych programów.”
„Sony jest firmą, której fundamentami są od zawsze nowoczesne technologie. Jesteśmy podekscytowani, że możemy długookresowo pracować z takim klientem jak Polsat, nie tylko ze względu na siłę wzajemnych relacji, ale także ze względu na wspólną wizję zapewniania widzom tego co najlepsze w świecie technologii telewizyjnych” – mówi Hiroshi Kajita, Head of Media Solutions, Sony Professional Europe
Największe produkcje: koncerty, festiwale, sport – w UHD i HDR
Wóz, dzięki uniwersalności zaprojektowanych systemów wizji i dźwięku umożliwi całkowicie niezależną i samodzielną produkcję zarówno dużych wydarzeń artystycznych, koncertów czy festiwali, jak i najbardziej skomplikowanych imprez sportowych. Realizacja programów będzie możliwa m.in. w formacie TV UHD/HD HDR z dźwiękiem Dolby 5.1.4 Atmos oraz stereofonicznym.
„Poprosiliśmy Sony o to, aby poza super technologiami wóz zapewniał również wydajne, komfortowe i produktywne środowisko dla załogi i ekipy produkcyjnej. Może to być osiągnięte tylko przez odpowiednie zaprojektowanie przestrzeni do pracy, wybór materiałów konstrukcyjnych, zapewnienie odpowiedniego oświetlenia i klimatyzacji. Wybrane rozwiązania sprzętowe i oprogramowanie mają decydującą role w zapewnieniu wysokiej wydajności i jakości pracy załogi” – dodaje Marcin Zdanowicz, Dyrektor Pionu Realizacji Telewizji Polsat.
Będzie to całkowicie samodzielny wóz transmisyjny, który dzięki wykorzystywaniu technologii IP (internetowych), będzie stanowił również krok w stronę możliwości odejścia od przesyłu satelitarnego.
„To istotny krok w przyszłość dla Telewizji Polsat, byliśmy liderem we wdrażaniu technologii HD, teraz czas na kolejną zmianę – wkraczamy w świat do niedawna jeszcze futurystycznych technologii w obszarze realizacji kontentu. Jestem dumny, że nasz wóz zaprojektowany przez Sony będzie wykonany w najnowocześniejszej na świecie technologii. Wszystko to robimy z myślą o widzach, aby zapewnić im najlepszą z możliwych jakość realizacji naszych programów, które już dzisiaj mogą odbierać na wiele różnych sposobów” – mówi Adam Nowe, Członek Zarządu Telewizji Polsat.
Najważniejsze cechy wozu:
- 14 kamer i torów kamerowych Sony HDC-3500 i HDC-5500 UHD HDR uzupełnionych o kamery POV i kamery bezprzewodowe Sony HDC-P50.
- mikser wizyjny Sony XVS-9000 pracujący w środowisku IP.
- obiektywy Fujinon, w tym typu box, którego maksymalne zbliżenie to 107x
- 4 serwery powtórkowe umożliwiające realizację siedmiu niezależnych powtórek jednocześnie
- możliwa równoległa praca dwóch reżyserek, czyli produkcja jednocześnie dwóch różnych programów
- zbudowany w oparciu o technologię IP
- praca w formatach UHD/HD HDR.
- system zarządzania Sony LEO/LSM
Wóz – zgodnie z umową pomiędzy Sony i Telewizją Polsat – zostanie oddany do użytku jeszcze w 2021 roku.