Grupa Polsat Plus podsumowuje 2022 rok
Grupa Polsat Plus w 2022 r. konsekwentnie rozwijała się we wszystkich segmentach swojej działalności.
Najważniejsze wydarzenia w 2022 r.:
- Grupa Polsat Plus angażowała się w pomoc obywatelom Ukrainy, m.in. zapewniała uchodźcom bezpłatne usługi telekomunikacyjne i telewizyjne oraz dołączyła do akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy”. Łącznie na inicjatywy zapewniające wsparcie naszym sąsiadom przeznaczyła w 2022 r. kilkadziesiąt mln zł.
- W zasięgu sieci 5G Plusa znajduje się już ponad 20 mln mieszkańców Polski w ponad 1000 miejscowości.
- Atrakcyjne oferty łączone z serwisem Disney+ w Polsat Box, sieci Plus, Netii i Polsat Box Go.
- Telewizja Polsat – pierwsza prywatna, niezależna telewizja w Polsce – obchodziła 30-lecie swojej działalności i niezmiennie zapewnia milionom swoich widzów najlepszą rozrywkę, emocjonujący sport i rzetelne, wiarygodne informacje.
- W Centrum Produkcji Filmowej i Telewizyjnej Grupy Polsat Plus uruchomione zostało 7. i zarazem największe i najnowocześniejsze studio telewizyjne w Polsce o pow. 2400 m2 i wysokości 18 m. Można w nim realizować projekty filmowe, telewizyjne, wydarzenia sportowe, koncerty i widowiska z udziałem nawet 2200 osób.
- Przedłużenie o 10 lat współpracy z Volleyball World – zapewnienie widzom dostępu do wszystkich najważniejszych międzynarodowych siatkarskich rozgrywek kobiecych i męskich, w tym przede wszystkim mistrzostw świata.
- W czwartym kwartale 2022 r. liczba użytkowników serwisów internetowych Grupy Polsat-Interia wzrosła rok do roku o niemal 700 tys., do 21,2 mln.
- Zaangażowanie w realizację wspólnie z ZE PAK projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej zainstalowanej mocy sięgającej blisko 300 MW.
- Premiera polskiego zeroemisyjnego autobusu zasilanego zielonym wodorem. NesoBus woził testowo pasażerów w kilku polskich miastach: Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Koninie i Warszawie oraz otrzymał medal na targach TransExpo 2022 w Kielcach.
- Budowa fabryki autobusów wodorowych w Świdniku oraz ogólnodostępnych stacji tankowania zielonego wodoru.
- Grupa Polsat Plus obniżyła ślad węglowy o 84%, a 100% zużywanej przez spółki z Grupy energii pochodziło ze źródeł nisko- i zeroemisyjnych.
- Nabycie 70% udziałów w spółce Antyweb.pl – serwis Antyweb.pl, jeden z najważniejszych serwisów w Polsce piszący o tym, co dzieje się w polskim i światowym Internecie, dołączył do Grupy i wzmocnił jej segment online.
- Nabycie wyjątkowego projektu deweloperskiego zlokalizowanego w centrum Warszawy – Portu Praskiego.
- Rekordowa emisja obligacji o wartości 2,67 mld zł, powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju zgodnie z międzynarodowym standardem ICMA.
„W 2022 r. konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię. W zasięgu sieci 5G Plusa jest już ponad 20 mln mieszkańców Polski. Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport i nowe seriale. Zgodnie z zapowiedziami dynamicznie rozwijaliśmy projekty z nowego segmentu Czystej Energii” – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.
Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł rok do roku o 3,8% do 71,7 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 7% w skali roku.
„Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 41% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay. Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych ARPU we wszystkich segmentach klienckich jest w trendzie wzrostowym, co jest zasługą m.in. popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7% utrzymuje się wskaźnik odejść klientów”– mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.
Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów wynosił ponad 1,4 tys. zł miesięcznie.
Segment mediowy: telewizja i online
Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w 2022 r. wyniosła 22,5% – 7,9% kanału głównego Polsat i 14,7% kanałów tematycznych. Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły w całym roku o 1,3% do 1,3 mld zł, a udział w rynku reklamy TV – do 28,7%. Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 2 mld odsłon stron.
„W 2022 r. osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Na dotkniętym spadkami rynku nasze przychody z reklamy TV i sponsoringu wzrosły rok do roku. W czwartym kwartale 2022 r. liczba użytkowników naszych serwisów internetowych z Interia.pl na czele wzrosła rok do roku o niemal 700 tys., do ponad 21 mln. Zgodnie z planem kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku wydawców online” – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus.
Rozwój projektów w segmencie Czystej Energii
W 2022 r. Grupa Polsat Plus we współpracy z ZE PAK zgodnie z założeniami Strategii 2023+ dynamicznie rozwijała projekty w nowym obszarze Czystej Energii, związane z produkcją zielonej energii oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
„Dynamicznie rozwijamy projekty OZE. Aktualnie realizujemy szereg projektów farm wiatrowych na lądzie o łącznej mocy ok. 300 MW. Planujemy rozbudowę farmy słonecznej w Brudzewie, która w zeszłym roku wyprodukowała 78 GWh zeroemisyjnej energii elektrycznej zasilającej m.in. sieć nadajników służących sieci Plus. Jeszcze w tym roku chcemy uruchomić pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Instalowany jest pierwszy elektrolizer do produkcji wodoru, mamy pierwsze wozy do jego transportu. W Świdniku powstaje fabryka naszych autobusów wodorowych, wygraliśmy pierwszy przetarg na dostawę 20 NesoBusów dla Rybnika i budujemy ogólnodostępne stacje tankowania zielonego wodoru” – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus
Pomimo niekorzystnego otoczenia makroekonomicznego Grupa Polsat Plus osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w 2022 r. wzrosły o blisko 4% do poziomu blisko 13 mld zł, skorygowany zysk EBITDA wyniósł ok. 3,4 mld zł, a zysk netto – 900 mln zł. Wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 2,86x (dług netto/EBITDA LTM).
„Sukcesywna budowa ARPU we wszystkich segmentach klienckich przełożyła się na wzrost przychodów detalicznych. Dynamicznie rosły również przychody ze sprzedaży sprzętu. W segmencie mediowym pozytywny wpływ na przychody miały rosnące przychody reklamowe, od operatorów oraz ze sprzedaży licencji. Nieprzerwanie inwestujemy w jakość naszej oferty programowej – najlepszy sport, nowe seriale, atrakcyjną ramówkę. Wysoki poziom generowanej gotówki umożliwia nam realizowanie inwestycji w nowy segmencie Czystej Energii” – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.