Grupa Polsat Plus podsumowuje 2023 rok

W 2023 roku Grupa Polsat Plus wypracowała dobre wyniki finansowe, rozwijała sprawdzone technologie oraz wprowadzała nowości.

Najważniejsze wydarzenia:

  • W zasięgu 5G Plusa są już 23 mln mieszkańców Polski, a z jeszcze szybszego 5G Ultra może korzystać 6 mln osób. Dzięki planowanej agregacji nowego pasma C klienci Plusa zyskają Internet 5G z maksymalną prędkością technologiczną do około 2 Gb/s.
  • Netia rozpędziła światłowód do 2 Gb/s, a dostęp do Internetu stacjonarnego w ramach jej własnej oraz partnerskiej infrastruktury ma już 6,9 mln punktów adresowych, w tym 6 mln do Internetu światłowodowego. W zasięgu światłowodu Plusa jest już 13 mln mieszkańców Polski.
  • Grupa Polsat Plus zawarła strategiczne partnerstwo Google Cloud, w ramach którego Google podpisał swoją pierwszą w Polsce umowę na zakup zielonej energii elektrycznej z farmy wiatrowej Przyrów, a Grupa Polsat Plus skorzysta z rozwiązań chmurowych Google Cloud, przyspieszając swój rozwój technologiczny i transformację cyfrową.
  • Grupa Polsat Plus wzmocniła pozycję w segmencie mediowym – nabyła większościowy udział w spółkach, do których należą serwis naEkranie.pl oraz kanały 4fun.tv, 4fun Kids i 4fun Dance. Udział kanałów Telewizji Polsat w rynku to mocne 22%.
  • Z serwisów internetowych Grupy Polsat-Interia korzysta średnio co miesiąc blisko 21 mln unikalnych użytkowników, którzy generują blisko 2 mld odsłon stron.
  • Nowe prawa Telewizji Polsat przedłużyła prawa do transmitowania siatkarskich europejskich pucharów aż do sezonu 2028/2029 (umowa obejmuje Ligę Mistrzów CEV, Puchar CEV oraz Challenge Cup), Orlen Basket Ligi do końca sezonu 2029/2030, podpisała umowę na transmisje z meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w piłce ręcznej do 2030 roku oraz hokejowych Mistrzostw Świata w latach 2024 – 2029.
  • Najważniejsze obecne prawa sportowe Grupy Polsat Plus: siatkówka klubowa i reprezentacyjna, w tym m.in.: Plusliga, Tauron Liga, Liga Mistrzów i Mistrzyń, Mistrzostwa Świata wraz z eliminacjami, Mistrzostwa Europy wraz z eliminacjami, Liga Narodów, siatkówka plażowa; tenis: Wimbledon, ATP Tour; piłka nożna: kwalifikacje do Mistrzostw Europy 2028, kwalifikacje do Mistrzostw Świata 2026, Liga Narodów UEFA (wszystko bez meczów Polaków); lekkoatletyka: Diamentowa Liga, World Athletics Continental & Indoor Tour; koszykówka: ORLEN Basket Liga; piłka ręczna: ORLEN Superliga w piłce ręcznej kobiet i mężczyzn; sporty walki, m.in.: UFC, FEN, Babilon Boxing i Babilon MMA; golf: The Open Championship; motorsport: długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA WEC, motocyklowe Mistrzostwa Świata MotoGP; sporty zimowe: łyżwiarstwo szybkie, łyżwiarstwo figurowe, short track, hokejowe Mistrzostwa Świata 2024, Puchar Spenglera; kolarstwo: Tour de Pologne 2024, a także futbol amerykański NFL oraz Igrzyska Paraolimpijskie.
  • Serwis streamingowy Polsat Box Go uruchomił nowy pakiet o nazwie Start w promocyjnej cenie tylko 30 zł za cały rok, czyli 2,5 zł miesięcznie. Pakiet Polsat Box Go Start oferuje dostęp do ponad 40 tysięcy godzin ulubionych seriali, reality shows, wyjątkowej rozrywki i wielu ekscytujących nowości z ponad 20 kanałów Telewizji Polsat.
  • Rozpoczęcie produkcji zielonej energii przez farmy wiatrowe w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim oraz rozbudowa farmy słonecznej w Brudzewie. W sumie Grupa ma już 215 MW zainstalowanych mocy produkcji energii, do 2026 roku będzie to około 750 MW.
  • W całym 2023 r. zielone źródła energii Grupy Polsat Plus wyprodukowały 665 GWh energii, a blisko 100% zużywanej przez spółki z Grupy energii pochodziło z OZE.
  • Szacowane uniknięte emisje gazów cieplarnianych uzyskane przez Grupę dzięki rozwojowi własnych OZE wyniosły 316 tys. ton.
  • Uruchomienie fabryki autobusów wodorowych NesoBus w Świdniku oraz ogólnodostępnych stacji tankowania zielonego wodoru w Warszawie i Rybniku.
  • Wygrane przetargi na dostarczenie NesoBusów dla Rybnika, Gdańska i Chełma.
  • Grupa Polsat Plus i Polski Komitet Olimpijski zawarły porozumienie, dzięki któremu Grupa Polsat Plus i sieć Plus będą sponsorami PKOl-u i Olimpijskiej Reprezentacji Polski w ciągu najbliższych 4 lat, w tym podczas Igrzysk XXXIII Olimpiady Paryż 2024 oraz XXV Zimowych Igrzysk Olimpijskich Mediolan-Cortina d’Ampezzo 2026.

W 2023 r. konsekwentnie realizowaliśmy naszą strategię. W zasięgu sieci 5G Plusa są już 23 mln mieszkańców Polski, a 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s – 6 mln. Światłowód to 13 mln osób w zasięgu.Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport i nowe seriale.Zgodnie z zapowiedziami dynamicznie rozwijamy projektyz nowego segmentu zielonej energii mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay

Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł w IV kw. rok do roku o 2,6% do 73,6 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) utrzymuje się na niskim poziomie 7,6% w skali roku.

Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay, dzięki czemuskutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Pomimo trudnych warunków rynkowychwzrósł średni przychód od klientów kontraktowych, zarówno detalicznych, jaki biznesowych. Jest to zasługą konsekwentnej realizacji strategii multiplay, popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7,6% utrzymuje się wskaźnik odejść klientów mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.

Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie zaawansowanych usług ICT, w tym rozwiązań chmurowych, data center i cyberbezpieczeństwa, średni przychód od tych klientów wzrósł w IV kw. rok do roku o 2,5% do niemal 1,5 tys. zł miesięcznie.

Segment mediowy: telewizja i online – nowy portal i kanały TV

Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w 2023 r. wyniosła 22% – 7,6% kanału głównego Polsat i 14,4% kanałów tematycznych. Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły w całym roku o 3,4% do 1,33 mld zł, a udział w rynku reklamy TV – do 28,6%. Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzo co miesiąc średnio ok. 21 mln użytkowników, którzy generowali 2 mld odsłon stron.

Wzmocniliśmy pozycję w segmencie mediowym, nabywając serwis naEkranie.pl oraz 3 kanały TV 4fun. Łączna oglądalność naszych kanałów TV w 2023 r. wyniosła 22%, a nasze przychody reklamowe wzrosły o 3,4% rok do roku, do poziomu ponad 1,3 mld zł, dzięki czemu mamy silną pozycję na rynku reklamy TV. W obszarze online naszym priorytetem niezmiennie jest dostarczanie wartościowych treści. Co miesiąc z naszych serwisów korzysta średnio ok. 21 mln użytkowników, dzięki czemu jesteśmy wiodącym wydawcą internetowym w Polsce. W ciągu trzech lat, realizując zapowiadane synergie, podwoiliśmy EBITDA Grupy Interia.pl. W styczniu tego roku Grupa Polsat-Interia dzięki 21,11 mln użytkowników po raz pierwszy w historii została numerem 1 wśród wydawców internetowych mówi Piotr Żak, p.o. Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus.

Segment zielonej energii – pierwsze farmy wiatrowe, NesoBus i stacje Neso

Grupa Polsat Plus dynamicznie realizuje inicjatywy związane z produkcją czystej energii i budową pełnego łańcucha gospodarki wodorowej.

Łącznie Grupa ma już 215 MW zainstalowanych mocy wytwórczych, do 2026 roku będzie to 750 MW. Produkcję energii rozpoczęły farmy wiatrowe w Miłosławiu (9,6 MW) i Kazimierzu Biskupim (17,5 MW). Zakończyła się rozbudowa farmy słonecznej w Brudzewie, która ma teraz moc 82,4 MWp. W budowie są 4 kolejne farmy wiatrowe: Człuchów (72,6 MW), Przyrów (50,4 MW), Drzeżewo (138,6 MW), Dobra (7,8 MW) oraz trwają prace nad projektem farmy fotowoltaicznej w Przykonie o docelowej mocy 260 MWp.

W całym 2023 r. zielone źródła energii Grupy Polsat Plus wyprodukowały 665 GWh energii, a blisko 100% zużywanej przez spółki z Grupy energii pochodziło z OZE. Szacowane uniknięte emisje gazów cieplarnianych uzyskane przez Grupę dzięki rozwojowi własnych OZE wyniosły 316 tys. ton.

Dynamicznie realizujemy Strategię 2023+ w segmencie zielonej energii. W niespełna dwa lata uruchomiliśmyfarmy wiatrowe w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim, a farma w Człuchowie jest już w fazie rozruchu technicznego i w lutym br. produkowała energię. Na farmie Przyrów przed terminem zakończyliśmy instalację turbin. Rozbudowaliśmy farmę słoneczną w Brudzewie.Mamy już zainstalowaną łączną moc 215 MW, a w całym roku nasze OZE wyprodukowały 665 GWhzielonej energii– mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.

W Warszawie i Rybniku zostały uruchomione pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankowania wodoru dla aut osobowych i autobusów. Kolejne powstają w Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu i Lublinie. Sieć tankowania wodoru powstaje pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.

W Świdniku zakończyła się budowa fabryki autobusów wodorowych Grupy Polsat Plus i ZE PAK. 20 NesoBusów zostało już dostarczonych do Rybnika, a w realizacji są zamówienia dla Gdańska (10 NesoBusów) oraz Chełma (26 NesoBusów).

Szybko budujemy łańcuch wartości gospodarki opartej na zielonym wodorze. W Warszawie i Rybniku uruchomiliśmy pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje tankownia wodoru, a kolejne 4 są w trakcie budowy. W Świdniku uruchomiliśmy fabrykę autobusów wodorowych. 20 NesoBusów dostarczyliśmy już do Rybnika, a kolejne trafią do Gdańska – 10 sztuk w tym roku – i Chełma – 26 pojazdów w 2025 r. dodaje Maciej Stec.

Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus

Grupa Polsat Plus odnotowała dobre wyniki finansowe na trudnym pod względem makroekonomicznym rynku. Przychody Grupy, m.in. w wyniku konsolidacji Grupy PAK-PCE, wzrosły o 5,5% rok do roku do 13,6 mld zł, skorygowany zysk EBITDA przekroczył 3 mld zł, a zysk netto – 300 mln zł.

2023 r. był dla nas pełny wyzwań także w obszarze finansowym. Z sukcesem zakończyliśmy refinansowanie zadłużenia, zawierając umowy kredytowe na 7,3 mld zł, 0,5 mld euro kredytu terminowego oraz 1 mld zł kredytu rewolwingowego. Wyemitowaliśmy obligacje powiązane z celami zrównoważonego rozwoju o wartości ok. 3,9 mld zł, a środki z emisji w przeważającej części przeznaczamy na realizację Strategii 2023+. Ponadto skutecznie pozyskujemy finansowanie projektowe i dzięki kredytom inwestycyjnym o wartości ponad 1,1 mld zł sfinansujemy 145 MW mocy odnawialnych źródeł energii mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Wiceprezes ds. Finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.

Facebook Comments