Grupa Polsat Plus podsumowuje II kwartał 2024 roku
W II kwartale 2024 roku Grupa Polsat Plus wypracowała dobre wyniki finansowe, rozwijała sprawdzone technologie oraz wprowadzała nowości.
Najważniejsze wydarzenia:
- Dzięki nowym umowom hurtowego dostępu zasięg usługi Internetu stacjonarnego Plusa i Netii wzrósł o blisko 50% – do ponad 10 mln gospodarstw domowych, czyli blisko 23 mln mieszkańców Polski.
- W zasięgu 5G Plusa znajduje się również 23 mln mieszkańców Polski, a z jeszcze szybszego 5G Ultra może korzystać 6 mln osób. Dzięki planowanej agregacji nowego pasma C klienci Plusa zyskają Internet 5G z maksymalną prędkością technologiczną do około 2 Gb/s.
- Grupa Polsat-Interia liderem Internetu w Polsce – w I półroczu Grupa Polsat-Interia była nieprzerwanie liderem w kategorii mobile oraz trzykrotnie osiągnęła największy zasięg wśród portali internetowych.
- Grupa Polsat Plus nabyła nowe prawa sportowe. Telewizja Polsat kupiła wyłączne prawa do pokazywania przez kolejne 3 lata w Polsce nowego formatu Ligi Europy UEFA i Ligi Konferencji UEFA. Wszystkie mecze – 342 w sezonie – będą pokazywane w telewizji i streamingu wyłącznie w kanałach Polsat Sport Premium. Telewizja Eleven Sports pozyskała wyłączne prawa do transmitowania w Polsce piłkarskich rozgrywek Bundesligi i 2. Bundesligi od sezonu 2025/26 do końca 2028/29 i niewyłączną licencję na rundę wiosenną 2024/25.
- Polsat Box i Plus oferują nowe pakiety streamingowe: All In Streaming w Plusie obejmuje dostęp do trzech popularnych platform: Disney+, Max i Polsat Box Go Plus za jedyne 49,99 zł/mies.; Stream+ w Polsat Box to dostęp do Disney+ oraz Max (w tym 3 kanałów HBO) w cenie 49,99 zł/mies., a abonenci Polsat Box mają też bezpłatny dostęp do kanałów i treści telewizyjnych ze swojego pakietu w serwisie Polsat Box Go.
- Polsat Box i Netia wprowadziły do oferty nowy, oparty o platformę Android TV dekoder soundbox 4K. Wbudowane 4 głośniki, wykorzystujące technologię Dolby Atmos, zapewniają czysty i głęboki dźwięk immersyjny, zoptymalizowany przez renomowaną firmę Bang & Olufsen. W Polsat Box urządzenie jest przystosowane do odbioru kanałów telewizyjnych zarówno przez satelitę, jak i internet.
- Grupa Polsat Plus i ZE PAK dokonały wspólnej inwestycji, w ramach której nabyły wszystkie udziały w spółkach realizujących projekt zespołu elektrowni wiatrowych o łącznej mocy przyłączeniowej około 500 MW. Jest to największy planowany zespół elektrowni wiatrowych na lądzie w Polsce.
- W Gdańsku została uruchomiona trzecia w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru Neso, dostępna dla autobusów, samochodów osobowych i ciężarówek. Korzystają z niej już pierwsze z 10 miejskich autobusów wodorowych NesoBus wyprodukowanych przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK dla Gdańska.
- Spółki z Grupy Polsat Plus podpisały umowę grantową na kwotę ok. 64 mln zł z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) na realizację projektu w obszarze wodoru. Obejmuje on budowę 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T oraz instalacji do produkcji zielonego wodoru o łącznej mocy 5 MW.
- W I półroczu br. OZE Grupy Polsat Plus wyprodukowały 421 GWh zielonej energii (116,4 GWh z wiatru, 45,2 GWh ze słońca, 259,3 GWh z biomasy) – o 43% więcej niż rok wcześniej.
- Rozpoczął się rozruch techniczny farmy wiatrowej Przyrów o mocy 50,4 MW, zwiększającej uruchomione moce produkcyjne energii z wiatru do 150 MW.
„Nasz Internet stacjonarny dociera już do blisko 10 mln mieszkań i domów, czyli blisko 23 mln osób. Sieć 5G Plusa obejmuje zasięgiem 23 mln mieszkańców Polski, a 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s – 6 mln. Inwestujemy w ofertę programową, w tym najlepszy sport oraz atrakcyjną ramówkę jesienną. Trwa rozruch techniczny naszej czwartej farmy wiatrowej, a w Gdańsku uruchomiliśmy trzecią po Warszawie i Rybniku stację tankowania wodoru Neso” – mówi Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług od Grupy. Przychód od klienta kontraktowego B2C wzrósł w II kwartale br. o 4,7% r/r do 75,2 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) utrzymuje się na niskim poziomie 7,5% w skali roku.
„Na wysokim, stabilnym poziomie blisko 2,5 mln, mimo niekorzystnych warunków rynkowych, pozostaje liczba abonentów korzystających z naszych usług łączonych. Stanowią oni 43% wszystkich naszych klientów, co jest bardzo dobrym wynikiem. Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów, w dużej części dzięki konsekwentnej realizacji strategii multiplay i popularyzacji 5G. Średni przychód od klienta wzrósł we wszystkich grupach naszych klientów: kontraktowych B2C, B2B i prepaid, a wskaźnik odejść klientów utrzymuje się na niskim poziomie 7,5%” – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.
Grupa Polsat Plus posiada blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie zaawansowanych usług ICT, w tym rozwiązań chmurowych, data center i cyberbezpieczeństwa, średni przychód od tych klientów wzrósł w II kwartale br. o 1,5% r/r do niemal 1,5 tys. zł miesięcznie.
Segment mediowy: telewizja i online – Grupa Polsat-Interia liderem w kategorii mobile
Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat wyniosła ponad 22% w II kwartale br. (7,1% kanału głównego Polsat i 15% kanałów tematycznych) oraz 21,8% w I półroczu br. (7,1% kanału głównego Polsat i 14,7% kanałów tematycznych). Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu wzrosły o 4,8% do 361 mln zł w II kwartale oraz o 6,2% do 668 mln zł w I półroczu, a udział w rynku reklamy TV w obydwu okresach wyniósł 28,1%.
Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało w II kwartale co miesiąc średnio 20,4 mln użytkowników, którzy generowali 1,8 mld odsłon stron.
„To był bardzo dobry kwartał dla Telewizji Polsat. Odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki oglądalności wiosennej ramówki. Łączna oglądalność naszych kanałów wyniosła 22% w II kwartale i 21,8% w I półroczu. Nasze przychody reklamowe mocno wzrosły zarówno w II kwartale, jak i całym I półroczu – odpowiednio o 4,8% i 6,2% r/r – pomimo licznych wydarzeń sportowych transmitowanych przez naszą konkurencję. Cały czas budujemy naszą pozycję w segmencie online. W I półroczu Grupa Polsat-Interia była nieprzerwanie liderem w kategorii mobile oraz trzykrotnie osiągnęła największy zasięg wśród portali internetowych” – mówi Piotr Żak, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus.
Segment zielonej energii – dynamiczny wzrost produkcji energii
W II kwartale br. Grupa Polsat Plus wyprodukowała 222 GWh zielonej energii (65 GWh z wiatru, 33 GWh ze słońca i 124 GWh z biomasy) – o 53% więcej r/r. Łącznie w I półroczu było to 421 GWh zielonej energii (116,4 GWh z wiatru, 45,2 GWh ze słońca, 259,3 GWh z biomasy) – o 43% więcej r/r.
„Odnotowujemy dynamiczny wzrost produkcji zielonej energii. W I półroczu wyprodukowaliśmy 421 GWh zielonej energii – o ponad 40% więcej niż w ubiegłym roku. Wyniki finansowe segmentu zielonej energii są bardzo dobre – w I półroczu wygenerował aż 121 mln zł EBITDA. Zgodnie z założeniami uruchamiamy kolejne moce produkcyjne farm wiatrowych. W lutym rozpoczęliśmy rozruch techniczny farmy w Człuchowie o mocy 72,6 MW, a pod koniec czerwca farmy Przyrów o mocy 50,4 MW” – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus.
Po Warszawie i Rybniku stacja wodorowa Neso została uruchomiona w Gdańsku, a kolejne powstają w Gdyni, Wrocławiu i Lublinie. Fabryka autobusów wodorowych w Świdniku wyprodukowała NesoBusy dla Rybnika (20 sztuk) i Gdańska (10 sztuk), a w trakcie realizacji jest zamówienie dla Chełma (26 sztuk).
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus
Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w II kwartale o 5% r/r do ok. 3,5 mld zł, zysk EBITDA wzrósł o 8,3% do 865 mln zł, a zysk netto wyniósł 176 mln zł.
„To był bardzo dobry kwartał pod względem wyników finansowych – przychody oraz zysk EBITDA Grupy wzrosły rok do roku odpowiednio o 5% i 8,3%. Segment zielonej energii silnie „dokłada się” do wyników Grupy – tylko w II kwartale wygenerował 324 mln zł przychodów oraz 71 mln zł EBITDA. Konsekwentna realizacja strategii multiplay miała odzwierciedlenie we wzroście ARPU we wszystkich grupach klientów oraz wzroście przychodów detalicznych o 3%. Rynek reklamy TV silnie rośnie, a my razem z nim” – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.