NesoBus – premiera polskiego autobusu wodorowego Grupy Polsat Plus i ZE PAK

Grupa Polsat Plus zaprezentowała NesoBus – całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. 

NesoBus, polski autobus wodorowy, jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

Technologia

Zastosowane najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne

  • wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego – 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości – typowe wymiary autobusu dla miast.
  • nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym – rozwiązania najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych
  • ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
  • silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
  • zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
  • szybkie i krótkie tankowanie – do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy

Komfort i bezpieczeństwo dla pasażera

  • do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
  • 3 pary szerokich drzwi
  • panoramiczne okna
  • wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
  • instalacja WiFi i dostęp do 5G
  • 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
  • 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
  • 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
  • przystosowany dla osób niepełnosprawnych
  • system nagłaśniający
  • monitoring autobusu 360˚
  • maksymalne wyciszenie autobusu

 Bezpieczeństwo

Jeden z najbezpieczniejszych pojazdów (nie tylko autobusów) na rynku poprzez zastosowanie wieloetapowych zabezpieczeń dla kierowcy i pasażerów:

  • zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
  • zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
  • połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.

 System informacji dla pasażerów

  • informacje o trasie
  • bieżące informacje pogodowe
  • informacje lokalne, z kraju, ze świata
  • informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus – np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry
  • dodatkowo reklamy

Pełen komfort dla kierowcy

  • komfortowy i w pełni wyposażony fotel kierowcy
  • przestronna kabina
  • komputer pokładowy
  • niezależny system klimatyzacji i ogrzewania
  • wyposażona w dwie rolety przeciwsłoneczne (boczna z lewej strony i przednia)
  • okno kierowcy przesuwne, szyba z lewej strony ogrzewana
  • regulowany pulpit

Zasięg

Ok. 450 km – autobus posiada większy zasięg w stosunku do konstrukcji konkurencyjnych, dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.

Konstrukcja

Konstrukcja w pełni dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych pojazdów wodorowych, możliwa dzięki założeniu wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi na etapie projektowania konstrukcji.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce.

Facebook Comments