NesoBus – premiera polskiego autobusu wodorowego Grupy Polsat Plus i ZE PAK
Grupa Polsat Plus zaprezentowała NesoBus – całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego.
NesoBus, polski autobus wodorowy, jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
Marka autobusu „Neso” wodorowego to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
Technologia
Zastosowane najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne
- wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego – 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości – typowe wymiary autobusu dla miast.
- nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym – rozwiązania najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych
- ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
- silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta – w piastach osi tylnej
- zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
- szybkie i krótkie tankowanie – do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy
Komfort i bezpieczeństwo dla pasażera
- do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
- 3 pary szerokich drzwi
- panoramiczne okna
- wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
- instalacja WiFi i dostęp do 5G
- 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
- 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
- 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
- przystosowany dla osób niepełnosprawnych
- system nagłaśniający
- monitoring autobusu 360˚
- maksymalne wyciszenie autobusu
Bezpieczeństwo
Jeden z najbezpieczniejszych pojazdów (nie tylko autobusów) na rynku poprzez zastosowanie wieloetapowych zabezpieczeń dla kierowcy i pasażerów:
- zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
- zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
- połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.
System informacji dla pasażerów
- informacje o trasie
- bieżące informacje pogodowe
- informacje lokalne, z kraju, ze świata
- informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus – np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry
- dodatkowo reklamy
Pełen komfort dla kierowcy
- komfortowy i w pełni wyposażony fotel kierowcy
- przestronna kabina
- komputer pokładowy
- niezależny system klimatyzacji i ogrzewania
- wyposażona w dwie rolety przeciwsłoneczne (boczna z lewej strony i przednia)
- okno kierowcy przesuwne, szyba z lewej strony ogrzewana
- regulowany pulpit
Zasięg
Ok. 450 km – autobus posiada większy zasięg w stosunku do konstrukcji konkurencyjnych, dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.
Konstrukcja
Konstrukcja w pełni dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych pojazdów wodorowych, możliwa dzięki założeniu wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi na etapie projektowania konstrukcji.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok w powstającej w Świdniku fabryce.